Rapport i kväll – få tror på lchf-kost
Rapport redovisade Livsmedelsverkets undersökning nu i kväll, över hur många som äter enligt lchf, och som tror att stor mängd animaliskt fett är nyttigt.
Livsmedelsverkets undersökning visar att bara tre procent av svenskarna anser att det är bra för hälsan att äta mycket fett.
Undersökningen visar också att fyra av tio, 38 procent, tror att det i stället är bra att minska mängden animaliskt fett, som smör och charkuterier. Bland yngre är det nästan hälften av de tillfrågade, 47 procent, som anser att det är hälsosamt att minska på det animaliska fettet.
Bra. /eva k.
http://svt.se/2.22620/1.2678688/fa_tror_att_mycket_fett_ar_nyttigt


januari 17th, 2012 at 08:02
Jag såg också inslaget.
LCHF:arna hävdar ju att 25% av Sveriges befolkning äter deras diet. Det kan m.a.o. inte stämma om man ska tro undersökningen som presenterades ikväll.
januari 17th, 2012 at 08:22
40% uppskattar fett enligt undersökningen, en klar ökning enligt föregående mätning. 3% mycket fett 29% inte minska på fettet, 8% minska på vegetabiliskt fett = 40%
Undrar varför smöret är slut och lättmargarinberget växer hmmm… hehehe
januari 17th, 2012 at 08:56
Ja, 29 % säger ”Det är inte viktigt för hälsan att minska fettintaget, det finns andra livsmedel som är viktigare att undvika”. Denna kategori säger SLV är luddig och undviker att gå in på. Helt klart kan det rymma en hel del där som skulle betecknas som LCHF då många äter sin egna variant av saken som inte dryper av fett. Att SLV bara hänvisar till sina 3 % är minst sagt uselt. Precis som Kurt T är inne på så är det hela 40 % som inte håller med SLV. Skulle detta öka inom kommande år så blir SLV en myndighet som majoriteten av svenska befolkning inte har fullt förtroende för. SLV lider av ett extremt tunnelseende när de inte objektivt kan tolka sina egna siffror.
januari 17th, 2012 at 09:07
Kanel:
De 25 % som LCHF:are brukar hänvisa till är antagligen den där undersökningen som jag nämnt tidigare. Där var det 5 % som åt LCHF och 18 % till viss del, alltså 23 % totalt. ”Till viss del” kan vara svårtolkat, precis som SLV:s ”Det är inte viktigt för hälsan att minska fettintaget”. Med tanke på att antalet LCHF:are har ökat det senaste året låter det mer trovärdigt att de siffrorna som togs fram för ett år sedan, 23 % LCHF i i viss form, kan ha ökat till just 32 % LCHF i viss form (29 + 3). Att siffran skulle vara så låg som 3 % är rent av löjligt.
januari 17th, 2012 at 09:17
3 % förutsätter även att antalet LCHF:are har minskat under året då det var 5 % strikta LCHF:are för ett år sedan. Föga trovärdigt att det minskat, LCHF har ju exploderat. Inte ens jag åt LCHF för ett år sedan. Sedan har det spridit sig till halva jobbet, alla anhöriga, släktingar, vänner, LCHF leder bokligan, smöret tar slut, affärer har speciella LCHF-hyllor, restauranger har LCHF-meny, media är bombaderad med LCHF-prat och så fortsätter det. Bara den tanken att SLV påstår att antalet LCHF:are minskat är rent av löjligt. De där luddiga 29 %:en innehåller nog mer än vad SLV vill inse.
januari 17th, 2012 at 09:36
Jag tar också den undersökningen med en nypas salt. Om man ser vilka kok/livsstilsböcker som säljer som smör i solen (där fick jag till det), hur många tidningar som startat i ämnet, föreläsningar, restauranger som serverar LCHF-lunch, så borde det vara en många fler än vad undersökningen visar.
Konstigt nog känner jag inte en enda människa som är LCHF:are. Varken kollegor, vänner, nära och kära, bekanta eller träningskompisar. Inte ens de grannar jag känner i huset.
Jag umgås helt enkelt med fel människaor.
januari 17th, 2012 at 09:37
Samma gamla trams från Livsmedelsverket! Lägg ner eländet!!
januari 17th, 2012 at 10:03
€va, nu har du nog läst rapporten väldigt slarvigt!! Läs på och lägg ihop vad de olika procentsatserna står för så får du en helt annan bild av enkäten. Det bevisar den gamla sanningen att statistik kan tolkas på flera sätt, man får de svar man önskar beroende på hur frågorna vinklas och ställs. Jag tycker nog att det hela inte är vidare seriöst och SVT:s presentation urusel och snuttifierad.
januari 18th, 2012 at 07:30
MEM, visst är det en seriös undersökning – men så klart tolkar alla den till sin fördel. Men, det som är viktigt att ta fasta på är att Livsmedelsverket nu gör egna, seriösa undersökningar för att visa sin del i kostdebatten. Det är bra.
januari 18th, 2012 at 07:31
Rolf, det är inget trams med Livsmedelsverket.
januari 18th, 2012 at 07:36
Kanel, jag tror att väldigt många är intresserade av kostdebatten. Många köper kokböcker som kommer ut, man provlagar – men därmed inte sagt att det blir en livsstil att följa.
Jag känner några som försöker äta lchf-kost, ingen av dem går ner i vikt. Och det är rätt länge de ätit så, såvitt jag vet.
Sen är det väldigt svårt att uppskatta hur många som VERKLIGEN äter på ett visst sätt. Det krävs grundliga kostanamneser och beräkningar för det, inte bara fråga ”hur äter du?”
Och på tal om nötter – det är bra. Och vi ska inte glömma bort alldeles vanliga hasselnötter och mandel också! Däremot innehåller de cirka 50% fett, så vill man gå ner i vikt bör man tänka över mängden. /eva k.
januari 18th, 2012 at 07:38
knj, det är stor skillnad på vad du ”uppskattar att du äter” och ”vad du verkligen äter”. Det handlar inte om att man ljuger, men man kan tro att man äter på ett visst sätt, men i slutändan är det inte riktigt så.
Kostdebatten är livlig – många är intresserade. Då är det lätt att överskatta intresset för lchf.
januari 18th, 2012 at 01:05
Tänk efter nu Eva.
Man bör alltid kolla med verkligheten om man är rätt ute med sina antaganden..
Om 8 av 10 bestsäljare på boklistorna är Lchf-böcker och smöret är slut i butikerna tyder det nog på att lite mer än bara 3% sympatiserar med lchf.
Att margarinerna numera säljer uruselt är en annan tydlig indikator
Du tror väl ändå inte att alla vi ”fåtaliga” Lchf:are har 50 lchf-böcker var i bokhyllan och ett kvarts ton smör i garaget
januari 18th, 2012 at 06:13
Eva ”Kostdebatten är livlig – många är intresserade. Då är det lätt att överskatta intresset för lchf.”
Ja, helt klart är det säkert så. Men det är fel att göra som SLV att glömma alla som äter lågkolhydratkost. LCHF-rörelsen leder inte bara till att folk äter strikt LCHF utan även sådana som äter en viss form av det (som SLV döljer). Exempelvis så äter inte min systers familj LCHF men de har anammat tänket. Alltså att undvika ris, pasta och bröd i en större andel än innan och samtidigt inte vara rädd för fett. De äter alltså inte LCHF men något som skulle räknas som en mindre strikt variant av det och som ligger under SLV:s hemliga 29 %. Även en väns familj gör likadant. Till och med Fredrik Paulún har gjort likadant, alltså att dra ner på kolhydraterna rejält och samtidigt inte vara rädd för smör och kokosolja. Han har en del följeslagare kan jag meddela, hans bok flög över alla LCHF-böcker och hamnade på nr 1 på försäljningen. För att kunna bedöma effekten av LCHF-rörelsen går det inte att göra som SLV, klipp och klistra och fantisera. Men det är ju klart, de är ju vana vid sånt när de skall hitta på lite vetenskap att mättat fett är farligt. Visst, vi kanske överskattar men SLV underskattar, det är minst lika allvarligt.
januari 19th, 2012 at 03:54
dufva, nej, jag tror inte du har pallvis med smör i garaget! Jag tror inte på kokböckers efterlevnad i verkligheten. Det har inte att göra enbart med lchf. Det har funnits modedieter tidigare också, t ex Fif for life. Kommer du ihåg den? Frukt på morgonen, inte blanda vissa livsmedel i samma måltid osv… Den sålde i oerhört många exemplar. Idag är det ingen utom möjligen dietister som kommer ihåg den.
januari 19th, 2012 at 05:28
Eva, jag tror inte heller att LCHF kommer att finnas om typ 10 år. Anledningen till det är att alla äter sin ”LCHF” på väldigt många olika sätt. Hur strikt man är kommer att variera mycket men det som jag gissar kommer att finnas är ett samhälle där kolhydraterna är degraderade och att man inte är rädd för fett. LCHF leder med andra ord fram till ett paradigmskifte där just definitionen LCHF inte längre behövs. Sedan att någon kommer att äta strikt kommer att vara socialt accepterat som en kost för bättre hälsa. Mycket beror på de studier som kommer att komma i framtiden. Men skulle inte LCHF-rörelsen legat på så skulle det inte ha gjorts en enda studie i ämnet. LCHF är även den äldsta av alla s.k. dieter. 40 år som Atkins, 200 år via William Banting, släkt med paleo med minst 200 000 år på nacken. Nyckelhålsdieten har typ 20 år på nacken, där har vi en modediet.
januari 19th, 2012 at 05:59
Efter att ha följt debatten i flera år så är jag mycket klar över varför Livsmedelsverket är trams. Det finns 2 svenskar som gått ut och visar klart och tydligt hur det står till och det är Uffe Ravnskov och Ralf Sundberg.
För att förstå den moderna världens många underliga turer så är det helt nödvändigt att läsa den nya boken ”Forsknings-Fusket” av docent Ralf Sundberg. Finns bl.a. här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412216&pid=8 för 174 kr.
Jag vill att Eva K läser boken och kommenterar den här. Om du inte bryr dig om denna uppmaning så sviker du ditt ansvar både som politiker och dietist.
Boken vänder upp och ner på en lång rad moderna myter om kost och sjukvård. Det är nödvändigt att ha ett öppet sinne för att till fullo förstå denna bok.
januari 20th, 2012 at 02:55
Eva, till helgen har Expressen en jättetrevlig LCHF-bilaga på ETTHUNDRA sidor BARA LCHF-kost!
Den kostar bara 29:- och är en fantastiskt prisvärd och bra allmänbildning för landets dietister som överlag behöver läsa på ordentligt.
I veckan var jag inbjuden till en vårdcentral för att föreläsa om LCHF för den samlade personalen då de var mycket nyfikna på kosten då ett flertal patienter senaste året uppvisat MYCKET STORA hälsoförbättringar. En nära arbetskollega som är diabetiker typ1 har nu också fått sänka sin Insulindos IGEN efter att ha lämnat den kolhydratrika tallriksmodellen och på tv-programmet Debatt i gårkväll fick vi höra flera diabetiker som ätit sig friska med LCHF-kost.
Det blir svårare och svårare att dölja vilken positiv effekt LCHF innebär för folkhälsan.
januari 20th, 2012 at 10:53
Jag önskar att du skulle köpa bilagan och bläddra genom den
Det jag mest skulle vilja se dig ge dina egna tankar runt sidan 75 och 76 som visar ett skafferi och kylskåp med vad man ska köpa och vad man ska kasta om man vill äta nyttigt. För när jag tittar på de bilderna kan jag inte se något extremt i LCHF varorna.
Men som sagt, det skulle vara intressant att höra vad du själv tycker, inte en massa hänvisningar till Livsmedelsverket, och gärna lite mer utförligare än: ”Det är fel.”
januari 21st, 2012 at 12:13
Eva K
”Det har funnits modedieter tidigare också”
”Det har funnits modedieter tidigare också, t ex Fif for life. Kommer du ihåg den? ”
Jodå, den står i bokhyllan och trängs med en del andra förlegade kost-teorier
Vi ska ju inte glömma att man även kan underskatta en ny kraft på Arenan.
Tex var det väl Ines Uusman som för några år sen sa att ”internet bara är en fluga”
Det är såna felprognoser man kan få höra om långt efter att man sagt dom
januari 21st, 2012 at 05:35
I Dagens Medicin finns en mycket klargörande artikel ”Livsmedelsverket bör omedelbart sluta med kostråd till allmänheten” som förklarar varför Livsmedelsverket är trams.
http://www.dagensmedicin.se/debatt/livsmedelsverket-bor-omedelbart-sluta-med-kostrad-till-allmanheten/
januari 21st, 2012 at 06:50
Rolf, den där artikeln är tre år gammal. Men den är trots allt lika aktuell. Nu, tre år senare, har SLV fortfarande inte presterat minsta gnutta stöd för sin sak. Tvärtom har jag läst ett antal studier som stödjer artikeln. Man undrar hur lång tid det tar innan SLV tar sitt förnuft till fånga. Hela det gamla gardet med Hellenius & Co måste antagligen pensioneras först.
Komiskt var det att höra dietisten i Debatt som sa att det fanns 200 000 studier på det hela. Efter lite påtryckningar från Eenfeldt erkände hon att det inte finns EN studie ens. Hennes studier som hon syftade på var de som skulle stödja att tallriksmodellen är bra, antagligen studier där de som äter frukt har bättre hälsa än de som äter på McDonalds. Ja, väldigt relevant för LCHF eller hur!?!
januari 21st, 2012 at 10:14
Jag har under de senaste fem åren observerat hur en synnerligen förändringsobenägen dietistkår gräver sin egen grav.
I förrgår på Debatt påbörjade Rothenberg dessutom arbetet med att snickra ihop kistan.
En förlöjligad och förlorad dietistkår är en enorm förlust för folkhälsan.
Folkhälsan behöver LCHF och en dietistkår som lever i samtiden.
januari 26th, 2012 at 09:41
Lagomt intag av fett är bäst. Man måste äta lite fett varje dag för att gå ner i vikt (om det nu är det man strävar efter), man kan alltså inte strypa fettintaget för då stannar förbränningen av. Men ett högt intag av fett leder till inflammationer i kroppen som i sin tur påverkar både våra blodkärl och tarmar mm. negativt.
Som sagt, jag tror inte det är bra att överdriva sitt intag av fett som i lchf.
januari 26th, 2012 at 06:20
majoren, vad ska du med dietister till när du över huvud taget tycker att de är odugliga?
januari 26th, 2012 at 06:20
malin, du har helt rätt. Ett stort intag av fett är absolut inte bra.
januari 26th, 2012 at 06:22
Rolf, Ravnskov har väl aldrig sagt något annat? Ingen nyhet precis att han tycker så.
januari 26th, 2012 at 06:24
dufva, Uusmann sa också om Hallandsås-tunneln ”kan man åka till månen, kan man väl bygga en tunnel” Det är inte ett bra uttalande i de här trakterna med tanke på Roca Gil, kan jag lugnt säga…
För mig är lchf inte en bra kost. Den bidrar inte till en bättre folkhälsa, även om den kan ibland kan förbättra status för en enskild individ.
januari 26th, 2012 at 06:26
Såg bilagan på stationen i Stockholm i söndags, men jag prioriterade att läsa om Juholt.
Lchf blandar ihop äpplen och päron. T ex, alla E-nummer är inte farliga, tvärtom kan de vara bra. Det är bra att äta så ”ren mat” som möjligt, men grädde i fri mängd är inte bra, även om det är ett ”rent” livsmedel. Och så vidare. Jag svarar gärna på en konkret fråga!
januari 27th, 2012 at 12:29
Malin:
Citat: ”Men ett högt intag av fett leder till inflammationer i kroppen som i sin tur påverkar både våra blodkärl och tarmar mm. negativt.”
Det där citatet får du gärna komplettera med någon hänvisning till studier eller dylikt. Vad jag vet så är det i alla fall styrkt att för mycket omega 6 ger inflammationer i kroppen. Fettsammansättningen i LCHF, mättat fett, bra vegetabiliska oljor såsom oliv- och rapsolja samt fisk ger inte ett överskott av omega 6.
Eva:
Citat: ”T ex, alla E-nummer är inte farliga”
Nej, det tror jag inte någon tror heller. Det är mer ett generellt språk som används för att visa på att man föredrar mat med mindre e-ämnen. Men vet du vad SLV baserar sin kunskap på när de har satt gränsvärdena för hur mycket farliga e-ämnen, exempelvis nitriter, vi skall inta? Det är inga 40-åriga studier på människor som äter massor av e-ämnen i en blandad kompott. Istället är det små osäkra korta studier på möss, en för varje ämne. Normalt använder man något som kallas LD50 (Lethal Dose 50). Men testar alltså på möss och tittar på dödligheten när den når upp till 50 %. Det finns en del saker som man inte ser här. Korrelationseffekter av många e-ämnen på en gång. Studierna är bara korta och gjorda på möss. Rekommendationerna gör inte heller skillnad på om olika människor, exempelvis barn eller personer som är överkänsliga för något. Så slutsatsen blir att bara för att SLV säger något, baserad på några luddiga studier, kan man inte generellt säga att vi kan vara helt säkra på att det är nyttigt att vräka i sig tonvis med e-ämnen i olika kombinationer en hel livstid. Vissa e-ämnen kan vara bra, vissa dåliga endast för överkänsliga, vissa helt förkastliga för alla.
januari 28th, 2012 at 05:54
Eva, du läser mina inlägg lika dåligt som du inhämtar kunskap om LCHF.
Jag har aldrig sagt att dietister är odugliga utan tvärtom att folkhälsan behöver en fungerande dietistkår som lever i samtiden (att de hela tiden vidareutbildar sig som andra professionella yrkeskategorier).
Landets dietistkår är en liten arme av yrkeskunniga människor utplacerade på strategiska platser i samhället. Men de behöver uppdatera sin verktygslåda.
På vårdcentralen jag senast föreläste var intresset tort, och deras dietist erkände att hon under tre års tid nu sett tillräckligt med ögonbrynsöjande fall där både diabetiker och överviktiga erhållit markanta hälsoförbättringar efter övergång till LCHF.
Hon har omvärderat sin inställning och stödjer nu de som gör en sådan kostomläggning.
Detta är också en typisk observation för en dietist i praktikertjäns som dagligen ser verkligheten och får allt vårare att blunda för faktumet att folkhälsan mår bra av LCHF.
Det tar kanske längre tid för bloggande dietister i politisk tjänst för att nå samma insikt?
januari 29th, 2012 at 03:46
majoren, var och en får arbeta för sin övertygelse. Jag tror inte att lchf är bra för folkhälsan, för miljön och inte för något annat heller. /eva k.
januari 29th, 2012 at 05:01
Eva K. har du läst boken ”Forsknings-Fusket!” av docent Ralf Sundberg ännu?
Jag väntar på en utförlig kommentar om boken. Denna bok är den viktigaste från 2011.
Boken vänder upp och ner på en lång rad moderna myter om kost och sjukvård. Det är nödvändigt att ha ett öppet sinne för att till fullo förstå denna bok.
februari 1st, 2012 at 01:26
”Få tror på LCHF”. Ja just det. Det är väl därför nyckelhålsmärkta fuskprodukter säljer så bra då. Reallity check, Eva.
http://www.dn.se/ekonomi/nyckelhalet-lockar-farre
februari 1st, 2012 at 03:13
Vilka är det som kan uppfattas som rabiata här tro?
http://svtplay.se/v/2681929/debatt/eftersnack_19_januari
februari 2nd, 2012 at 08:50
Jahapp, då rapporterar media att det beräknas ha sålts 250.000st LCHF-böcker fram till sommaren!!!
EN KVARTS MILJON BÖCKER på ett par år!!
”Få tror på LCHF”? Skulle vilja säga att mängder av människor upptäckt att hälsan återvänder med LCHF.
februari 6th, 2012 at 07:23
Majoren, jag missunnar ingen att tjäna pengar…
februari 9th, 2012 at 08:03
Eva, jag tycker det är mycket tråkigt att du som utbildad dietist och bloggande borgerlig politiker är mer intresserad av att skriva ned, förlöjliga och håna ”LCHF-tramset” än människors hälsa.
Jag hade som utbildad dietist varit mycket nyfiken i det faktum att LCHF blivit ett så stort begrepp och med så många människor som vittnar om förbättrad hälsa.
Jag hade velat ta reda på vad som kan vara bra med denna kost och hur det kan hjälpa andra människor att förbättra sin hälsa, men icke…
Det är bara att konstatera att din personliga inställning som du redan ”bestämt” är riktig eftersom den baseras på bl.a. de Nordiska näringsrekommendationerna och allt annat är fel.
Det är tråkigt med sådan envis trångsynhet och dålig reklam för landets övriga dietister och politiker.
februari 17th, 2012 at 10:00
Majoren, bli dietist då.
februari 19th, 2012 at 01:16
Gulligt förslag av dig Eva, men jag har istället valt att på föreläsningar vidareutbilda dietister som är nyfikna på hur de kan hjälpa sina patienter till bättre hälsa.
februari 20th, 2012 at 08:36
En mycket intressant artikel på Diabetes.Doc:
Att rekommendera lågfettkost kan skada patienten.
http://diabetesdoc.bloggsida.se/kost/att-rekommendera-lagfettkost-kan-skada-patienten
Diabetes.doc är en Blogg om diabetesstudier och koststudier. Han som skriver heter Anders Tengblad och arbetar som distriktsläkare.
Denne Anders Tengblad är en mycket klok läkare, en sådan som jag skulle vilja möta vid behov.